Resan i Europa, stor sammanfattning

Hej, nu har jag nästan precis kommit hem från min Europa-resa!
Allt jag kan säga är att den har varit F-A-N-T-A-S-T-I-S-K!

Förlåt att det har tagit sån tid för det här inlägget innan det kom upp!
Har skrivit lite varje dag och inte haft tid typ! Men läs det ni känner för!

Som ni redan sett började resan i Amsterdam. Dit flög vi med Norwegian för väldigt billig penning.
Sedan bodde vi på ett riktigt snyggt hotell med namn CitizenM. Vi började alltså med det lyxigaste boendet. Själva staden lyckades vi hinna gå igenom ganska snabbt. På en dag var vi nöjda och hade sett det mesta som vi ville se.

Dagen därpå åkte vi vidare till Den Haag. Det blev massa strul med tågen så vi kom fram mycket senare än vi hade hoppats på.

The Hague
I Haag bodde vi hos en person vi hade haft kontakt med på CouchSurfing.org. Han hade bjudit in oss och eftersom hade så många bra referenser accepterade vi inbjudan.
När vi kom fram frågade han ifall vi ville låna cyklar och sticka till stranden. Eftersom han tipsade om det så cyklade vi dit. Det enda som var lite jobbigt var att det började ösregna precis när vi hade åkt. Vi visste inte att det skulle vara så långt till stranden, men så var det. När vi var framme var vi båda helt genomblöta och hungriga som få.
Stranden var i alla fall underbar. Snacka om surfingkultur och typ världens finaste paradis inte allt för långt ifrån Sverige. Jag trivdes jättebra och skulle vilja ha ett semesterhus där på sommaren.
Vi åt även på ett ganska bra ställe, Copacabana var namnet.
Dagen därpå var det dags för ännu en till cykeltur. Vi gav oss ut vid 9.00 och kom tillbaka vid 11.00 då vi var tvugna att resa vidare. Just det, hos Albert bodde det även 2 stycken från Estland. Så det var kul att snacka med andra backpackers.

Sedan begav vi oss vidare mot Paris. Men eftersom vi bytte tåg i Belgien så passade vi på att ta oss varsin belgisk våffla. Tyvärr ansåg vi att dom var alldeles för söta eftersom vi självklart tog värsta sorten. För övrigt gick hela den tågresan bra och vi hade väldigt kul i tysta avdelningen.

PARIS
Här stannade vi på ett hotell. Det hade ganska dålig standard, men funkade utmärkt för vår visit i Frankrike. Vi stannade i ca. 4 dagar här och det är svårt att sammanfatta upplevelsen. Vi såg de flesta sevärdheterna, bodde ganska nära kyrkogården och åt baguetter och macarons.
Louvren var häftigt, men när vi hade gått ut därifrån insåg vi att vi bara hade sett en bråkdel av stället. Paris är så pass stort att man har svårt att veta ifall man missat något..
Jag trivdes i alla fall väldigt bra här även om vissa hade det svårt att förstå min engelska.
Och det är verkligen ett romantiskt ställe som jag absolut ska besöka igen för en romantisk weekend någon gång!

När vi lämnade Paris stod vi framför en väldigt lång tågresa!
Vi skulle ta oss hela vägen till La Spezia och försöka att inte missa några tåg. Vägen igenom Schweiz var enormt fin och det är så coolt att se vattendragen som verkligen lyser ljusblått. Underbart!
Tyvärr var jag så trött, så jag sov igenom större delar av den rutten.
Någonstans i övre Italien stod det att vi skulle byta tåg till ett annat som skulle gå till Milano. Men tåget vi var på var försenat och gick hela vägen till Milano. Så där stod vi helt strandsatta på en liten ort någonstans...
Vi fick ta det senare tåget och var aningen försenade när vi kom fram till Milano.
På tavlan var det inte ett endaste tåg som gick mot La Spezia och klockan började närma sig midnatt. Det gick inte att få tag på vårat hotell och vi började få en känsla av att vi kanske var tvugna att stanna på tågstationen. På något vis hittade vi att ett nattåg skulle gå från den andra stationen. Vi skyndade oss på tunnelbanan och bad att vi skulle hinna fram. We made it!
Nattåget var fullt med folk och vi fick stå upp i korridoren. (Det var kupéer).
Vi var framme på hotellet kl.4 på natten.

ITALIEN
Cinque Terre & La Spezia
Här skulle vi tillbringa tre dagar innan vi skulle vidare. Vi hade bosatt oss i La Spezia för att sedan ta tåget in till Cincue Terre.
Första dagen var vi ute i god tid och hade packat badkläderna! (Nu hade det blivit riktigt varmt!)
Vi tog tåget till Riomaggiore som var första byn från där vi utgick. För er som inte vet är Cinque Terre fem byar som man ska kunna vandra emellan. Så istället för att gå in i Riomaggiore började vi genast vandra till nästa by som var Manarola. Just den första gångvägen kallas för via dell'amore och ska vara väldigt romantisk om man är där för sådana saker, men jag måste erkänna att jag tyckte den var enormt fin.
Manarola var som ett paradis. Barn lekte på gatorna och självklart var det även fullt av turister.
När vi fick syn på hur många som badade, kunde vi inte annat än motstå det. Vi skyndade oss att springa ner och ta ett dopp. Här visste vi att det var tre byar kvar, så vi stannade inte allt för länge där.
Gångvägen till Corniglia var tyvärr blockerad när vi var där, så det var tåget som gällde!
Corniglia var nog den tråkigaste lilla byn. Det kändes inte som att det fanns något där att göra. Men vi tog en fruktstund innan vi bestämde oss att gå vidare mot Vernazza. Vattnet hade tagit slut, men vi tänkte att det nog skulle gå att få tag på nytt längst vägen.
Ärligt talat vet jag inte vad vi tänkte med. Solen stekte och vi var påväg att smälta bort. Det var JÄTTELÅNGT till Vernazza. Vi gick och gick och båda två höll på att stupa innan vi var framme. Helt less blev vi, men när vi skymtade staden hoppade vi av gjädje. Ny kraft till att fortsätta!
Väl framme i byn köpte vi en riktigt stor flaska vatten och satte oss för att återhämta lite kraft.
Vernazza blev snabbt våran favoritby och det var synd att solen började gå ner.
Först badade vi och sedan satte vi oss på en fin restaurang. Sedan var det dags att se vad Monterosso hade att erbjuda.
Snacka om att den byn är turistby #1. Här var stranden fylld med parasoller och hotell var utspridda runt varje hörn. Hit åkte vi dagen därpå och solade gärnet. Från tidigt på morgonen till klockan fem stekte vi i solen. Och varje dag åt vi en glass. Glassen är utsökt överallt i Italien. Förstår inte ;O
På kvällarna gick vi ut i La Spezia och kollade läget. Alla caféer var öppna så vi satt ute och mös alla kvällar. Älskar sån kultur och vill att alla caféer här hemma ska ha öppet så länge!!!
Sista dagen planerade vi en shoppingtur i La Spezia innan tåget gick. Saken var bara det att den 15e Augusti har hela Italien en ledig dag. Nästan inga butiker var öppna, så vi fördrev tiden på ett av de få caféer som faktiskt var öppna.

Nu var vi påväg mot Lucca. Resan gick hyfsat bra och vi kom fram ungefär när vi skulle.

Lucca
Hit åkte vi för att träffa Laura som vi blev kompis med i Sverige. Det var första gången jag fick träffa hennes tvillingsyster Chiara också. Hon visade sig vara lika trevlig som Laura och resten av deras familj var också så gästvänliga.
Första kvällen åkte vi till Viareggio som var väldigt fint. Nästan lite som Scheveningen i Holland. Alla affärer var öppna till halv tolv på natten och det var så mysigt med allt folk som var ute.
Dagen därpå var det middag hos Lauras och Chiaras farmor. Hela släkten var där och det var verkligen den bästa middagen man kunde tänka sig. Vi är evigt tacksamma att vi fick vara med på den. Man blev alldeles kär i Italien och folket. På kvällen åkte vi in på en nattklubb. Det var ganska coolt att prova på nattlivet i ett annat land. Sjukt mycket folk och det var så coolt.
Jag trivdes även där som handen i handsken. Det är helt annorlunda kultur. I Italien kan man faktiskt bli frågad av folk ifall man ska dansa. Har aldrig hänt i Sverige att nån vill dansa med mig. Men där! Herregud! Fick tacka nej till massor! Tyckte lite synd om dom som hade samlat så mycket mod och sen blev totaldissad!
I Lucca åt vi också glass varje dag. Nocciola är min favoritsmak. Utsökt glass!

Jag hoppar över en del dagar när jag skriver, för om jag skulle läsa allt det här så hade jag slutat för längesen.

Padova
Här bodde vi hos en person som tidigare bodde i samma studentkorridor som Thuy. Det var så sjukt när vi kontaktade honom, för det var verkligen spontant. Vi hade massor av ångest innan vi väl var där.
Pietro hämtade oss på tågstationen och gav oss en guidad tur runt staden innan vi var hemma hos honom. Han kan verkligen allt om sin stad och kändes som en perfekt host för oss.
Först tog vi en promenad runt staden där han fortsatte berätta om allt. Sen gick vi till affären och beslutade vad vi skulle dricka på kvällen. Efter det fick jag och Olivia gå omkring själva. På kvällen gick vi ut på stan. Alla stod där på torget och det var som att festen hade flyttat ut. Alla i byn kände varandra och det var så häftigt att vara en i gänget istället för som turist stå utanför och titta på.
Efter vi hade varit där gick vi och tog en glass mitt i natten och satte oss i en prak och snacka. Riktigt bra intryck av den staden!

ÖSTERRIKE
Nytt land, nya erfarenheter. I Österrike befann vi oss i Wels. Olivia hade lärt känna Karin när hon var med skolan i Salamanca. Karin hade sedan insisterat på att vi skulle hälsa på. När vi var där fick vi varsitt eget rum och levde lyxliv i nästan en vecka. Vi åt trerätters nästan varje dag medan vi lärde känna Österrike. En dag åkte vi till Hallstatt som är en typisk bergsby. Tänk er dom där träbyarna i Sims(resor). Det som är roligt med Hallstatt är att Kina har kopierat hela byn. Det går alltså att hitta en komplett kopia av den lilla byn i Kina.
Även här hängde det bra vädret med oss. Vi höll på att smälta bort hela tiden, tills det en dag bestämde sig för att börja åska. Vi tog oss en dagstrip till Salzburg en dag. Det var fint där!
Det dåliga vädret spelade ingen större roll och svävade enbart i luften under dagarna.
En annan sak som var så sjukt härlig var att de även hade bjudit hem några norrmän. Äntligen fick vi snacka lite svenska, och gud vad man insåg att man hade saknat det.
Karin bjöd även med oss till en Saxofon-konsert som var väldans bra. Typ det var så annorlunda men coolt att få höra på klassisk musik. Så vi tackar Karin enormt för att vi fick stanna så länge.

När vi skulle vidare till Berlin uppstod ett mindre problem. Hon vi skulle bo hos hade fått förhinder utan att säga något till oss. Där satt vi på morgonen och spånade på lösningar. När vi åkte tåg ringde Olivia och bad hennes pappa boka ett hostel vi hade hittat.

BERLIN
Väl i Berlin bodde vi på One80 hostel. Rekomenderas så varmt!
Här hade vi två sängar i ett 4-bäddsrum under tre nätter. Hela hostelet var så fräsht och det bodde så många andra backpackers där. Jag trivdes!!!
Första dagen kom vi fram ganska sent och vi var båda väldigt trötta. Vi gick en stund på stan men bestämde oss för att stanna på hostelet och kolla läget lite där. Efter promenaden låg det en okänd väska i vårt rum, så i lobbyn började vi spionera på vem det kunde vara.
Vi satt vid ett bord där det stod meeting point, dock var det ingen som pratade med oss även fast vi drack Aperol Spritz. xD
Olivia ville testa en teori som hon hade, så hon gick iväg en stund för att se om någon skulle börja snacka med mig. Nästan direkt kommer en snubbe som börjar snacka med de andra killarna vid bordet. Sen frågar han alla som satt där om vi kunde gissa vart han kom ifrån. Tjejen bredvid mig började gissa och direkt var vi alla inne i ett samtal. När Olivia kom tillbaka sa hon DET FUNKADE!
Och jag småskrattade lite.
Det kändes som att det hade hänt även om hon inte hade lämnat bordet.
Det som var så kul med hela händelsen var att han som frågade alla om vi kunde gissa visade sig vara våran rumskompis. (Btw han var från Nederländerna)
I alla fall så visade han sig vara schyst och dagen därpå hade han rest vidare.
Det vi mestadels gjorde i Berlin var väll att gå runt och shoppa. Det var ju ändå dags att göra av med de sista pengarna! Annars åkte vi sightseeing-buss och gick på Checkpoint Charlie bland annat.
Det var även Museinatt när vi var där. NI SKULLE HA SETT HUR MÅNGA BRA MUSEUM DET FANNS! Bland annat gick vi förbi Museet för kommunikation, filmmuseum och andra museum om andra världskriget osv. Tyvärr blev det aldrig att vi gick på muséerna, vilket var lite synd. Men det var antingen det eller att gå på en klubb. Så efter lite tips från vårt hostel tog vi och gick till Tresor. Den äldsta technoklubben i Berlin. Så den kvällen var vi hemma gaaanska sent. Fast det gjorde inget då det var sista kvällen innan vi skulle hem.